Zomerslaapzakje 90cm

27-05-2012 23:00

Op internet kwam ik een leuke workshop tegen om zelf slaapzakjes te maken.

Leuk! maar het was wel heel ver weg. Een vriendin die ook wel zin had om zo'n projectje aan te gaan zei dat we dat vast ook wel zelf konden uitvogelen, dus zo gezegd zo gedaan.

De slaapzakjes zijn heel leuk geworden, maar gaandeweg bedachten we wel hoe we dat de volgende keer anders zouden kunnen doen, dat schrijf ik er gelijk bij.

Als eerste het resultaat: 

Nu de werkwijze, we hadden geen patroon dus hebben we een bestaande slaapzak nagemaakt (maar dan wel veel leuker!)

Het Patroon

We hebben de bestaande slaapzak overgetrokken op patroonpapier.

  • Eerst de achterkant overtrekken en er ongeveer rondom 1 cm bijtekenen voor de naadtoeslag.
  • Voor de voorkant hebben we de slaapzak dubbelgevouwen zodat we 1 voorpand konden overtrekken, weer met naadtoeslag.

              achteraf bezien hadden we het achterpand ook half kunnen tekenen en die op de vouw van de stof leggen.

  • We hebben nu 1 heel achterpand en 1 half voorpand. Het voorpand gebruiken we twee keer, waarvan 1 keer in spiegelbeeld.

           achteraf bezien hadden we het voorpand heel makkelijk kunnen maken van het achterpand, met een diepere hals.

De Stof

We zijn samen stoffen gaan uitzoeken bij onze plaatselijke handwerkwinkel. Voor de buitenkant hebben we een bedrukt katoen gekozen en voor de binnenkant een effen tricot. Van allebei hebben we 1,20 genomen voor de zekerheid.

              achteraf bezien was 80 cm ook wel genoeg geweest.

Daarnaast moeten we nog een deelbare rits hebben voor de voorkant en band voor de afwerking.

           wij kozen voor een rits van 55 cm en een rits van 75 cm, maar die werd geruild voor 65 cm. en een kaartje katoenen biaisband omdat we niet veel keuze hadden. liever had ik de band ook van tricot gehad omdat dit wat zachter is en wat meer rekt.

Werkwijze

De papieren patroondelen hebben we op beide stoffen vastgespeld en uitgeknipt. We hebben zo goed mogelijk naar het patroon op de katoen gekeken om te zorgen dat die aan de buitenkant enigszins aansloot.

Per pand hebben we eerst de binnen- en buitenstof aan elkaar gestikt en de randen omzoomd tegen rafelen. 

               Hierdoor krijg je naadjes aan de binnenkant, maar het is wel veel sneller. De volgende keer probeer ik om een aparte buitenslaapzak en binnenslaapzak te maken en deze op de naden vast te stikken zodat alle naden tussen de stoffen inzitten

Nu hebben we de stoffen patroondelen met de goede kanten op elkaar gespeld (armgaten open laten!) en de schoudernaden en de zijnaden dichtgestikt.

           NB: onze armgaten leken erg smal, dus die hebben we daarna wat groter geknipt en opnieuw gestikt en gezoomd. Volgende keer teken ik ze gelijk wat groter op het patroonpapier.

Omdat we nog niet wisten hoe we de rits erin gingen zetten, hebben we de onderkant opengelaten. Want dat werkt prettiger.

Nu moesten we verzinnen welke vorm we moesten knippen om een driehoekje bovenaan de rits als bescherming te krijgen en het bleek een driehoek met een ronde kant te zijn (toevallig kwamen we daarachter door een stuk stof dat uit de hals was geknipt en dubbelgevouwen) deze driehoek moet je twee keer dubbelvouwen zodat je dubbele stof hebt waar de rits tussenpast.

            Ik weet niet hoe ik het beter kan omschrijven, maar stel je de hals voor die je uit de stof van het voorpand knipt en die dubbelvouwt.

Het moeilijkste van alles was het vastspelden van de biaisband, het driehoekje en de rits. Wij zijn onderaan een voorpand begonnen met de biaisband, toen helemaal rond via de nek terug naar de onderkant van het andere voorpand. De rits speld je onder de band en het driehoekje ook, waarbij je zorgt dat de rits er aan de bovenkant tussenvalt (zie foto).

Nadat alles goed gespeld is, komt het stikken. Voor zowel de sier als de stevigheid hebben wij een tweelingnaald gebruikt en in mijn geval 1 met rood en de ander met donkerblauw garen geregen en wit garen om de spoel. Ik ben begonnen bij de onderkant van de rits (die mocht nu wel weer open, omdat ik hem dichthad met spelden) en in 1 keer helemaal rond tot aan de onderkant van de andere ritszijde. Onder de rits was dus nog een stuk open.

           Dit was erg lastig, de volgende keer maak ik het voorpand als het achterpand met een diepere hals en een opening middenvoor die net zo lang is als de rits.

Ik heb de slaapzak toen binnenstebuiten gekeerd met de rits dicht en het het stuk onder de rits op elkaar gelegd en dichtgestikt. De onderkant kon toen ook worden dichtgestikt.

Toen de slaapzak weer goed omgedraaid en de biaisband die nog niet vastzat onder de rits, netjes met de tweelingnaald vastgezet. Dit betekende dat ik voor 1 kant het rode en blauwe garen moest omwisselen, anders liepen de stiksels niet netjes door.

Toen kon ik ook de armsgaten afwerken met de biaisband. Ik ben middenonder begonnen (omdat je daar niets van ziet als de slaapzak in gebruik is) en met een kleine overlap daar ook weer geïndigd.

Al met al vind ik hem heel leuk geworden, maar voor de prijs hoefden we het niet te laten; alles bij elkaar kostte deze slaapzak ongeveer 35 euro.

—————

Terug