Een zomervoetenzak van oude flanellen doeken

10-08-2012 20:09

Met de zomerzon maak ik me wel eens zorgen over die witte babybeentjes in de kinderwagen.

Natuurlijk zit er een zonnekap op en heb ik een parasolletje die alle kanten op gebogen kan worden, maar vaak wil ik toch graag iets over haar heen leggen en dan niet zo'n dikke voetenzak.

In eerste instantie ben ik een dunne tricot gaan kopen in de stoffenwinkel, maar die was heel druk bedrukt en dat leek in de winkel wel leuk, maar thuis dacht ik er toch anders over. En omdat ik in de commode niet alleen veel hydrofiele doeken heb liggen, maar ook flanellen doeken (soort dunne moltons) die ik toch niet gebruik, dacht ik dat ik daarvan wel een zak kon maken.

Ik heb 3 vierkante doeken gepakt.

2 heb ik als een ruit neergelegd, waarbij de onderste ongeveer 30 cm overlap had op de bovenste.

de 3e heb ik diagonaal doormidden geknipt en die aan de zijkanten van de andere 2 gelegd.

De onderste punt heb ik zover als nodig was naar boven gevouwen en de zijkanten naar binnen toe.

Het werd een soort envelop waar ik wel tevreden mee was. (plaatjes volgen nog)

de overlap heb ik vastgenaaid en het overtollige flapje afgeknipt.

de onderste envelophoeken (de naar bovengevouwen punt met een stuk van de zijkant) heb ik ook dichtgenaaid.

Toen heb ik het geheel in de kinderwagen gelegd om de inkepingen te markeren voor de gordels (5 in totaal) deze heb ik met een speciale stift die er in de was uitgaat afgetekend en vervolgens met de knoopsgatvoet van de naaimachine omzoomd en vervolgens het midden eruit getornd.

Tenslotte heb ik over de lengte van de diagonale zijflap nog een stuk sierband gestikt, maar dat is optioneel.

Het is een heerlijk dunne voetenzak die bij warm weer beschermd tegen de zon, of als het nog niet zo heel warm is, tegen de wind.

—————

Terug